Wednesday, August 5, 2015

Polkadot blanket

Assalamualaikum,

Projek crochet saya buat masa ini adalah "Polkadot Blanket". Saya mula polkadot blanket ini sebelum bulan Ramadhan lagi iaitu pada 10 Mei 2015. Ini adalah projek blanket size besar saya yang pertama. Sebelum ini, saya hanya crochet baby blanket sahaja.


Pattern asal saya ambil daripada buku "100 Colorful Granny Squares to Crochet" oleh Leonie Morgan. Buku ini telah saya beli di MPH Malaysia. Pattern asalnya telah saya olah sedikit dengan menukarkan warna serta saiz.




Saya gunakan benang Drops Safran Combed Cotton. Benang ini saya beli semasa kami sekeluarga bercuti di London pada tahun lepas. Kerana terlalu sayangkan benang-benang ini, lama saya simpan, Akhirnya saya guna juga benang-benang ini untuk crochet projek yang besar. Selimut ini saya namakan "Polkadot Blanket". Progress selimut ini selalunya saya kongsikan di Instagram.

+

Kerana sibuk dengan anak-anak serta projek menjahit, progress selimut ini sedikit lambat. Saya hanya mampu untuk crochet hanya 3-4 keping square sahaja setiap hari. Saya hanya dapat crochet projek ini sahaja buat masa ini, saya tak mampu nak buat projek crochet lain. Mungkin bila Mahathir dan Alya besar sikit, mungkin saya dapat crochet dengan lebih banyak projek...Insya Allah.


Sepanjang bulan Ramadhan, saya terpaksa menjalanai terapi physio kerana masalah lutut. Semasa menjalani terapi berkenaan saya ambil kesempatan untuk crochet polkadot blanket ini. Oleh itu, kotak projek polkadot blanket ini saya akan sentiasa letak di dalam beg.

Ini adalah lakaran-lakaran design polkadot blanket saya. Option yang saya pilih adalah option ketiga memerlukan 30 polkadot bagi setiap warna. GO NADIA!!!


Projek Polkadot Blanket ini banyak mengajar saya untuk bersabar. Kebiasaanya sebelum ini, selagi projek tak siap saya tak dapat nak tidur lena. Tapi dengan Polkadot Blanket ini, saya dapat mengajar diri saya untuk bersabar dan bekerja dengan mengikut kadar yang saya mampu.

Saya berharap polkadot blanket ini dapat siap sepenuh sebelum berakhirnya tahun 2015.

Wish me Luck!!


Terima kasih kerana sudi singgah membaca blog saya.

Sehingga berjumpa lagi di post akan datang.




No comments:

Post a Comment