Monday, June 15, 2015

Cara menggunakan mesin jahit tepi Singer Pro Finish Serger (Video tutorial)

Assalamualaikum,

Dah lama sebenarnya saya ada mesin jahit tepi jenama Singer ni. Saya beli mesin jahit tepi 4 benang ini masa di Bahrain. Selama ini, saya guna dengan kaedah cuba jaya (try and error). 

Kalau saya tertukar tension je, mulalah saya serabut nak membetulkan tension. Inilah jadinya bila gunakan mesin tanpa sebarang ilmu. Memang saya dapat siapkan projek-projek saya, tapi ia akan mengambil masa yang agak panjang daripada yang sepatutnya. 

Semalam, saya merajinkan diri saya untuk mencari cara menggunakan mesin jahit tepi Singer saya ini dalam Youtube. Saya terjumpa video tutorial ini daripada strikemyfancy. Tutorial ini sangat lengkap dan tersusun. Kini, saya sudah faham bagaimana mesin ini berfungsi. 

Video tutorial ini terbahagi dalam 4 bahagian.

Pengenalan

Bahagian 1

Bahagian 2


Bahagian 3



Saya kini rasa lebih yakin menggunakan mesin jahit tepi ini. Semoga perkongsian ini dapat sedikit sebanyak dapat membantu anda juga. 


Happy Sewing!! Selamat Mencuba!!

No comments:

Post a Comment