Sunday, July 27, 2014

Kuih Raya Ekspress: Cornflakes Madu



Saya. Suka. Cornflake. Madu. Kenapa saya suka? Sebab kuih raya ini merupakan kuih yang sangat senang untuk dibuat. Saya juga menggelarkan kuih ini 'kuih raya ekspress'. Ini kerana, kuih ini sangat mudah, saya selalunya buat pada malam raya. Kalau nak lebih ekstrem, pada hari raya pun mungkin sempat buat lagi...hehehe.

Bahan-bahan yang digunakan juga mudah untuk didapati. Kami yang jauh di Dakar, Senegal ni pun masih boleh beli di kedai. 

Satu lagi sebab saya sangat suka kuih ini adalah kerana cara-cara membuatnya juga mudah (dah tiga kali saya kata mudah, kan?). Jadi bolehlah saya kerahkan pembantu-pembantu saya yang berusia 5 dan 7 tahun untuk sama-sama ke dapur.

Resepi Cornflakes Madu

Bahan-bahan

200g cornflakes
6 sudu besar madu
3 sudu besar gula
100g butter
Chocolate rice

Cara-cara

1. Panaskan Oven 150 darjah Celcius.

2. Ramas cornflakes dengan tangan, ketepikan seketika.

3. Panaskan butter di dalam kuali.

4. Satukan madu dan gula bersama butter dan masakkan seketika di dalam kuali sehingga gula dan madu masak sebati.

5. Setelah bahan sebati, tuangkan adunan tadi kedalam bekas yang berisi cornflakes dan kacau rata. Jika berminat nak tambah raisin atau kuaci bolehlah masukkan sekarang. Kacau sehingga adunan sebati.

6. Sudukan cornflakes ke dalam bekas papercup dan taburkan chocolate rice.

7. Bakar selama 10 minit.

No comments:

Post a Comment